Ryanair gaat actief campagne voeren om Groot-Brittannië binnen de Europese Unie te houden. Dat heeft de Ierse luchtvaartmaatschappij, die geen inperking van het vrije verkeer van personen en goederen kan gebruiken, woensdag laten weten.

Groot-Brittannië is een cruciale markt voor Ryanair. Het bedrijf heeft er dertien uitvalsbases waar in totaal meer dan 3.000 mensen werken.

Jaarlijks vervoert de prijsvechter naar eigen zeggen 35 miljoen mensen tussen Britse steden en het Europese vasteland. Dat is ongeveer een derde van het totale aantal reizigers.

Referendum

De Britten bepalen in een referendum op 23 juni of hun land tegen aangepaste voorwaarden lid blijft van de EU. Ryanair gaat zich de komende maanden inzetten voor een “volmondige ja-stem”, aldus topman Michael O’Leary.

Hij vindt ook dat de EU efficiënter moet worden, maar meent dat de Britten beter van binnenuit op hervormingen aan kunnen sturen. “Weglopen helpt het land niet aan minder kosten of bureaucratie”, aldus O’Leary.

Europese samenwerking

In een verklaring wijst Ryanair op de voordelen die Europese samenwerking luchtreizigers heeft gebracht. Zo is een einde gekomen aan de hegemonie van de grote nationale luchtvaartmaatschappijen die tot eind jaren tachtig de prijzen van vliegtickets bepaalden.

Daardoor kunnen meer mensen het zich veroorloven om te vliegen en dat heeft gezorgd voor meer economische groei en werkgelegenheid, aldus het bedrijf.

Hoe de campagne van Ryanair er precies uit komt te zien, is nog onduidelijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl